لوستر را با چه رنگی ست کنیم؟

لوستر را با چه رنگی ست کنیم؟

لوستر لوکس یا کلاسیک یکی از محبوب ترین انواع لوسترها در عصر حاضر می باشد، شما به راحتی با رعایت چند قانون ساده می توانید لوستر کلاسیک خود را با هر سبک و فضایی در منزل و محل کارتان ست کنید.

در این مقاله با بررسی چند نکته ساده و ارائه ایده‌هایی جامع به شما در ست کردن لوستر خود کمک کنیم.

با ما همراه باشید.

لوستر کلاسیک چیست و چرا طرفداران زیادی دارد؟

بهتر است ابتدا بپرسیم لوستر چیست؟ در اصل لوستر یک وسیله نوری است که از سقف آویزان می شود.

در حالی که بیشتر در اتاق غذاخوری از لوسترها استفاده می شود، می توان از لوسترها برای ایجاد ظاهری زیبا در هر اتاقی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب و پذیرایی استفاده کرد. لوسترها دارای لامپ های متعدد هستند، اغلب در چند طبقه، و برای روشنایی محیط استفاده می شوند.

و به طور کلی به لوسترهایی که از جنس موادی مانند کریستال، شیشه، چینی، استیل و یا برنج و آلومینیوم هستند و به شکل و طرح های سنتی تولید می شوند لوستر کلاسیک گفته می شود.

لوسترهای کلاسیک لوسترهایی هستند که یادآور طراحی سنتی و رایج هستند و با دکوراسیون کلاسیک میتوانند فضای زیبایی را به وجود آورند، اما امروزه لوسترهای کلاسیک تنوع زیادی پیدا کرده اند و در انواع مختلف تولید می شوند، که همین باعث شده از لوستر کلاسیک بتوان در بعضی طرح های غیر کلاسیک نیز استفاده کرد. تمایل به اصالت باعث شده امروزه همچنان لوسترهای کلاسیک پرطرفدار ترین نوع لوستر در ایران باشد.

لوسترهای پر شکوه کلاسیک میتوانند چشمان هر بیننده ای را خیره به خود کنند، از این جهت با وجود طرح های مدرن و متنوع، همچنان بیشترین فروش در بازار لوستر مربوط می شود به لوستر کلاسیک.

لوسترهای کلاسیک با توجه به کشورهای مختلف از یک سری اصول طراحی که مربوط به همان کشور است تبعیت می کنند، که امروزه میتوان به راحتی به طرح های مختلف لوستر از اکثر نقاط جهان به راحتی دسترسی داشت.

برخی کشورها مانند فرانسه و ایتالیا لوسترهای بسیار زیبایی از گذشته تولید میکردند که این لوسترها و این طرح ها امروزه در میان افرادی که دنبال اصالت میگردند بسیار پر طرفدار است زیرا شاید بتوان این لوسترها را کلاسیک ترین انواع لوستر نام برد.

لوستر کلاسیک را در پذیرایی چگونه ست کنیم؟

پذیرایی باید نوری گسترده داشته باشد، تا تمام محیط را روشن کند. به همین دلیل در پذیرایی لوستر در مرکز سقف نصب می‌شود و قسمت اصلی تامین نور را بر عهده دارد.

در پذیرایی از لوسترهای سقفی و  لوستر شاخه ای استفاده می‌کنند که از بالاترین نقطه، نور را به همه جا برساند. ابعاد لوستر و تعداد شاخه‌های آن با توجه به متراژ فضا متفاوت است. اگر سقف منزل‌تان کوتاه است، لوسترهای سقفی که به سقف می‌چسبند و اگر سقفی بلند دارید، لوسترهای شاخه ای که توسط زنجیر از سقف آویزان هستند، خریداری کنید.

ست کردن لوستر کلاسیک بستگی به سلیقه و ترکیب رنگ محیط زندگی شما دارد. از مزیت های لوستر کلاسیک این است که به راحتی با انواع مختلف سبک دکوراسیون ست می شود. برای ست کردن لوستر کلاسیک در پذیرایی بهتر است لوستر را با فرش و مبلمان پذیرایی ست کنید که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

چگونه می توانیم لوستر و فرش خود را با مبلمان ست کنیم؟

برای شروع، شما می توانید یک یا چند وسیله مهم را به عنوان معیار قرار دهید و بعد هم متناسب با آنها دست به انتخاب سایر وسایلی بزنید که با آن هماهنگ و متناسب هستند. توصیه ما این است که از مبلمان شروع کنید. انتخاب مبلمان مناسب می تواند معیار خوبی برای تعیین و طراحی دکوراسیون منزل شما به حساب آید.

شما می توانید در وهله اول با انتخاب سبک مبلمان ایده آل خود، سبک و طراحی کلی خانه تان را نیز انتخاب نمایید و بعد هم بر اساس همین معیار، سایر وسایل را تهیه نمایید. در این مطلب با ما باشید تا به شما بگوییم که چگونه می توانید با توجه به داشتن مبلمان راحتی و کلاسیک، وسایلی همچون فرش و لوستر را انتخاب کنید.

لوستر کلاسیک در اتاق غذاخوری

اندازه مناسب برای لوستر بالای میز ناهار خوری، چیزی در حدود نیم یا دو سوم از وسعت میز است. اگر از لوستر کوچک استفاده کنید نور نمیتواند به خوبی تمام نقاط میز را به صورت یکنواخت، روشن کند و در موقع صرف غذا مشکل ساز میشود. چنانچه اندازه لوستر را بزرگتر از حد مجاز در نظر بگیرید، سبب میشود نور با شدت بالایی بتابد و چشم را آزار ببیند.

دقت داشته باشید لوسترهای آویز را خیلی با فاصله نزدیک از میز قرار ندهید، چون مانع دید بصری مناسب در فضا میشود.

 

  

 

لوستر کلاسیک در اتاق خواب

لوستر مناسب اتاق‌خواب، لوسترهای کلاسیک کلاهک ‌دار پارچه‌ای هستند که به صورت غیر مستقیم نور را در محیط پخش می‌کنند. معمولا در اتاق خواب از دیوار کوب و آباژورهای رو میزی کلاسیک هم استفاده می‌شود تا تکمیل کننده نور اتاق باشند.

استفاده از لوسترهای کلاسیک در اتاق خواب شاید تازگی نداشته باشد ولی میتواند فضایی متفاوت نسبت به فضاهای دیگر خلق کند و از ایجاد یک فضای یکنواخت و خسته کننده جلوگیری کند.

معمولا لوستر های کلاسیکی که در اتاق خواب استفاده میشوند باید کوچک تر و رنگ ملایم تری داشته باشند. ولی توجه کنید که در نهایت این شما هستید که می توانید با توجه به رنگ بندی موجود در اتاق خواب, لوستر را با بقیه وسایل ست کنید.

  

اصول ابتدایی ست کردن رنگ ها با هم

لوستر کلاسیک را با چه رنگی ست کنیم؟ اولین مسئله‌ای که در ست کردن رنگها با هم هر شخص با آن مواجه خواهد شد، پیدا کردن رنگ مناسب برای اتاق‌های مختلف است. راه حل این مسئله در دستان شماست. برای یافتن رنگ مورد علاقه و مناسب باید فضای منزل خود را به صورت کلی در نظر بگیرید و با اعتماد به احساس خود و با توجه به علایق، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • نکته‌ای که باید برای انتخاب رنگ مناسب مد نظر قرار دهید این است که هر رنگ در فضا‌های گوناگون آثار متفاوتی دارد.

به عنوان مثال رنگ‌های سبز و آبی به دلیل اینکه سبب ایجاد آرامش درونی در فرد می‌شوند، از نظر روانشناسی به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب مناسب‌تر هستند. پس قبل از انتخاب رنگ مناسب، از تاثیراتی که رنگ‌ها بر روان انسان می‌گذارند آگاه شوید.

  • دومین نکته در زمینه انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید این است که در صورتی که می‌خواهید فضای اتاقتان بزرگ به نظر برسد، سعی کنید از رنگ‌های روشن استفاده کنید اما برخی از افراد برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، ترجیح می‌دهند از رنگ‌‌های تیره استفاده کنند. یکی از محاسن استفاده از رنگ‌های تیره برای دیوار‌ها این است که ارتفاع سقف اتاق را بیشتر نشان داده و حس بدی را منتقل نمی‌کند.
  • سومین نکته درباره رنگ‌آمیزی دیوار‌ها، استفاده از چند رنگ برای دیوار‌های اتاق است که می‌تواند به وسیع نشان دادن اتاق کمک کند.
  • نکته‌ دیگری که باید برای رنگ‌آمیزی دیوار‌ها مد نظر قرار دهید، رنگ تابلو‌ها و وسایلی است که قصد دارید روی دیوار نصب کنید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که بین رنگ تابلو‌ها و رنگ دیوار‌ها هارمونی وجود داشته باشد.

پس از اینکه ست ترکیب رنگ خود را انتخاب کردید، بهتر است برای ایجاد ارتباط بیشتر بین وسایل، از یک رنگ حداقل در دو جای اتاق استفاده کنید.

بهتر است برخی از وسایلی که درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند مانند پرده و مبل، یکی از سه حالت خنثی کننده، مکمل یا مشابه را داشته باشند. در ادامه به تعریف هریک از این اصطلاحات می‌پردازیم.

 

انتخاب لوستر متناسب با مبلمان منزل

اگر تصمیم به خرید لوستر دارید باید این را بدانید که عوامل و مسائل بسیاری وجود دارد که در انتخاب نوع لوستر شما تاثیرگذار خواهد بود، اولین مسئله ای که باید در رابطه با انتخاب لوستر در نظر بگیرید تناسب آن با سبک حاکم بر فضا است.

برای مثال اگر شما با استفاده از مبلمان راحتی و مدرن، سبک دکوراسیون منزل خود را مدرن کرده اید بهتر است که به دنبال لوسترهایی باشید که دقیقا از همین سبک تبعیت می کنند. در چنین شرایطی خرید لوسترهای بسیار مجلل، لوکس و کلاسیک انتخاب اشتباهی است که تناسب سبکی دکوراسیون منزل شما را بر هم زده و هیچ هماهنگی با مبلمان راحتی شما نخواهد داشت. لوستر کلاسیک را با چه رنگی ست کنیم؟

بنابراین اگر سبک دکوراسیون منزل شما مدرن و مینیمال است و به دنبال همین مسئله نیز در فضای خانه خود مبلمان راحتی و مدرن دارید بهتر است که به سراغ لوسترهایی بروید که از متریالی همچون نقره، برنج، برنز و… ساخته شده اند و طراحی ساده تر و کم جزییات تری دارند.

حالا اگر سبک دکوراسیون منزل شما کلاسیک است و مبلمانی با سبک کلاسیک را در فضای خانه تان چیدمان کرده اید باید به دنبال مدل هایی از لوستر باشید که از حالت سادگی خود خارج شده اند. این یعنی متریال هایی پر زرق و برق و لوکس برای این لوسترها نیز می تواند انتخاب خوبی به شمار آید. با این کار می توانید تناسب و هماهنگی موجود در فضا را حفظ کرده و دکوراسیون یکپارچه ای را طراحی و اجرا نمایید.

علاوه بر تناسب سبک لوستر و مبلمان، شرایط موجود در دکوراسیون منزل نیز می تواند در انتخاب لوستر تاثیرگذار باشد. برای مثال اگر دیوار خانه شما روشن است، احتمالا بازتاب نور نیز در آن به مراتب بیشتر خواهد بود، این در صورتی است که خانه ای با دیوار تیره رنگ، احتیاج به منبع نوری قوی تری خواهد داشت. در این شرایط است که باید به دنبال لوسترهایی با روشنایی بیشتر باشید.

انتخاب لوستر متناسب با مبلمان منزل انتخاب لوستر متناسب با مبلمان منزل۲ انتخاب لوستر متناسب با مبلمان منزل۳ انتخاب لوستر متناسب با مبلمان منزل۴

رنگ‌های مکمل هم کدامند ؟

لوستر کلاسیک را با چه رنگی ست کنیم؟ رنگ‌های مکمل آنهایی هستند که در چرخه رنگ‌ها دقیقا روبروی هم و در جهت مخالف قرار دارند. ترکیب رنگ‌های مکمل ترکیبی جذاب و زنده و پر انرژی‌ است و اگر این تضاد بیشتر باشد جذابیت بالاتر هم می رود. روی چرخه زیر می‌توانید رنگ‌های مکمل را ببینید. به این صورت که با انتخاب یک رنگ، در جهتی مخالف رنگ مکمل را ببینید.

ترکیب رنگ چیدمان منزل:

  • سفید: با هر رنگی ترکیب می‌شود به‌خصوص آبی، قرمز و مشکی.
  • بژ: با آبی، قهوه‌ای، زمردی، مشکی، قرمز، سفید ترکیب می‌شود.
  • خاکستری: با صورتی چرک، قرمز، بنفش و آبی ترکیب می‌شود.
  • صورتی: با قهوه‌ای، سفید، سبز نعنایی، زیتونی، خاکستری، فیروزه‌ای و آبی روشن ترکیب می‌شود.
  • صورتی چرک: با خاکستری، زرد متمایل به قهوه‌ای، لیمویی، سبز نعنایی و قهوه‌ای ترکیب می‌شود.
  • قرمز: با زرد، سفید، گندمی، سبز، آبی و مشکی ترکیب می‌شود.
  • قرمز گوجه‌ای: با فیروزه‌ای، سبز نعنایی، نباتی و خاکستری ترکیب می‌شود.
  • قرمز گیلاسی: با لاجوردی، خاکستری، نارنجی روشن، زرد کم رنگ و بژ ترکیب می‌شود.
  • قرمز – تمشکی: با سفید، مشکی و قرمز گلی ترکیب می‌شود.
  • قهوه‌ای: با فیروزه‌ای، نباتی، صورتی، حنایی، سبز و بژ ترکیب می‌شود.
  • قهوه‌ای روشن: با زرد روشن، نباتی، آبی، سبز، ارغوانی و قرمز ترکیب می‌شود.
  • قهوه‌ای تیره: با لیمویی، فیروزه‌ای، سبز نعنایی و ارغوانی ترکیب می‌شود.
  • قهوه‌ای مایل به قرمز: با صورتی، قهوه‌ای تیره، آبی، سبز و ارغوانی ترکیب می‌شود.
  • نارنجی: با فیروزه‌ای، آبی، یاسی، بنفش، سفید و مشکی ترکیب می‌شود.
  • نارنجی روشن: با خاکستری، قهوه‌ای و زیتونی ترکیب می‌شود
  • نارنجی تیره: با زرد روشن، زیتونی، قهوه‌ای،. گیلاسی ترکیب می‌شود.
  • زرد: با آبی، یاسی، فیروزه‌ای روشن، بنفش، خاکستری، و مشکی ترکیب می‌شود.
  • زرد لیمویی: با قرمز گیلاسی قهوه‌ای، آبی و خاکستری ترکیب می‌شود.
  • زرد روشن: با صورتی تیره، خاکستری، قهوه‌ای، طیف‌های قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد، آبی و ارغوانی ترکیب می‌شود.
  • زرد طلایی: با خاکستری، قهوه‌ای، لاجوردی، قرمز و مشکی ترکیب می‌شود.
  • زیتونی: با نارنجی، قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای ترکیب می‌شود.
  • سبز: با قهوه‌ای طلایی، نارنجی، سبز، زرد، قهوه‌ای، خاکستری، کرمی، مشکی، و کرمی – سفید ترکیب می‌شود.
  • فیروزه‌ای: با صورتی تیره، قرمز گیلاسی، زرد، قهوه‌ای، کرمی و بنفش پررنگ ترکیب می‌شود.
  • آبی تیره: با یاسی کم رنگ، فیروزه‌ای، سبز مایل به زرد، قهوه‌ای، خاکستری، زرد کم رنگ، نارنجی، سبز، قرمز، و سفید ترکیب می‌شود.
  • یاسی: با نارنجی، صورتی، بنفش تیره، زیتونی، خاکستری، زرد و سفید ترکیب می‌شود.
  • بنفش تیره: با قهوه‌ای طلایی، زرد روشن، خاکستری، صورتی تیره، سبز نعنایی، و نارنجی کم رنگ ترکیب می‌شود.
  • مشکی: یک رنگ خاص و جهانی که در هر ترکیبی وارد شود باعث زیبایی می‌شود مخصوصاً با نارنجی، صورتی، سبز، سفید، قرمز، و زرد!

لوستر کلاسیک را با چه رنگی ست کنیم؟ امیدواریم به کمک مقاله بالا بتوانید لوستر کلاسیک خود را با منزل خود به راحتی ست کنید. در ادامه می توانید سئوالات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما ارسال کنید. از همراهی شما ممنونیم.

سوالات متداول :

چه تعدادی لوستر لازم است؟

بستگی دارد! تعداد مناسب لوستر ها بستگی به اندازه محیط دارد. البته ممکن است تا حدی سلیقه ای باشد. برای دیزاین اوپِن آشپزخانه یا قسمت‌هایی از خانه که چند عدد لوستر کوچک همراه هم ترکیب زیبایی ایجاد می‌کنند، تا حدی کنار موضوع کوچک و بزرگ بودن فضا بی اهمیت تر می شود و دستتان باز تر خواهد بود. 

روش انتخاب سبک لوستر چگونه است؟

سبک و مدل لوستر از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید. پیش از بررسی ابعاد لوستر، سبک دکوراسیون منزلتان را مشخص کنید. آیا دکوراسیون خانه شما سنتی است یا مدرن؟ شاید هم برای بخشی از دکوراسیون، سبکی تلفیقی را در نظر گرفته باشید. در هر حال لازم است ابتدا سبک طراحی دکوراسیون خود را مشخص کنید.

کدام رنگ لوستر بهتر است؟

لوستر یکی از وسایل دکوراتیوی است که مدام قابل نعویض نیست. بنابراین سعی کنید برای انتخاب رنگ آن، سراغ مواردی بروید که قابلیت سازگاری با رنگ‌های مختلفی که احتمالا در دکوراسیون شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت را داشته باشد. برای مثال ممکن است در طول چندین سال هیچیک از پرده ‌ها، کوسن ها، فرش ها یا رومبلی تان را عوض نکنید، اما کمتر احتمال دارد به فکر تعویض لوستر باشید. به همین دلیل بهتر است رنگی برای لوستر تان انتخاب کنید که به راحتی با اکثر رنگ ها هماهنگ ‌شود.

لامپ‌های لوستر باید چطور باشند؟

لامپ‌های لوستر نباید فرمی عجیب غریب داشته باشند. چرا که اگر یکی از آنها آسیب دید، تهیه آن سخت تر می‌شود و جای خالی لامپ، به زیبایی لوستر آسیب می زند. گزینه دیگر این است که در انتخاب نوع لامپ لوستر، از مجموعه ای ترکیبی از لامپ‌های آفتابی و مهتابی استفاده کنید.

گاهی، انتخاب نا مناسب تعداد و نوع لامپ‌ ها، بر زیبایی دکوراسیون منزل تاثیر منفی می گذارد. هدف دیگر نورپردازی، بعد کاربردی آن یعنی روشن کردن فضا برای راه رفتن یا مطالعه است. همچنین ممکن است هدفمان از نورپردازی تأکید بیشتر بر برخی چزئیات مانند یک تابلو یا مجسمه یا سایر وسایل دکوراتیو باشد. به خاطر داشته باشید که ترکیب نور های هالوژن، دیوارکوب ‌ها، آباژور ها و لوستر می تواند جذابیت فضا را چندین برابر کند.