چگونه یک لوستر مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک لوستر مناسب انتخاب کنیم؟

لوستر زیبایی و روشنایی را به خانه‌ی شما هدیه می‌دهد، دکوراسیون منزل تنها در صورتی خودنمایی می‌کند که روشنایی مناسبی در فضا فراهم باشد و این نقش را لوستر و دیوارکوب و آباژورها به خوبی ایفا می‌کنند.

امروزه لوازم روشنایی علاوه‌بر ایجاد روشنایی نقش دکوراتیو و تزیینی هم دارد، لوسترها در طرح‌ها و سبک‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود، هرفضایی با هر سبکی لوستری مخصوص به خود را می‌طلبد.

تنوع در لوستر به قدری زیاد است که در هنگام خرید سردرگم می‌شود در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا لوستر مناسب با فضای خود را انتخاب کنید.

خصوصیات لوستر پذیرایی

اگر قصد خرید لوستر دارید باید نکاتی از جمله سبک، مدل و رنگ دکوراسیون را در نظر بگیرید و براساس آن انتخاب کرده و خرید خود را انجام دهید.

لوستر را بر اساس میزان روشنایی انتخاب کنید

لوسترها در سایزهای مختلف و با تعداد شاخه و شعله‌های گوناگون وجود دارد، روشنایی مورد نیاز در هرمحیطی متفاوت است،

با نورپردازی مناسب می‌توانید باعث شوید فضای شما بزرگ‌تر به نظر بیاید، هنگام خرید لوستر به میزان روشنایی که نیاز دارید دقت کنید سپس روشنایی سایر منابع نوری را هم در نظر بگیرید و سپس نسبت به انتخاب لوستر اقدام کنید.

اگر پذیرایی منزلتان کوچک است بهتر است از لوستر با تعداد لامپ‌هایی معمول استفاده کنید چرا که نور کم باعث کوچک‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود و نور زیاد  فضایی نازیبا و نامتعادل را ایجاد می‌کند،

همچنین انتخاب لوسترهای بزرگ برای فضای کوچک باعث می‌شود فضا کوچک‌تر به نظر برسد.

لوسترهای سلطنتی و لوکس می‌تواند در فضاهای بزرگ استفاده شود و با ترکیب چند مدل دیوارکوب دکوراسیون خاص و زیبا را تکمیل کند البته انواع لوستر لوکس با توجه به ابعاد و تعداد شاخه می‌تواند در هرخانه‌ای استفاده شود اما بهتر است پیش از خرید به ابعاد و ارتفاع آن دقت شود.

لوسترها در قدیم بیشتر برای اتاق پذیرایی و اتاق غداخوری استفاده میشد، این لوستر‌ها از کریستال زیاد استفاده می‌شده است تا نور بیشتری را منعکس کند و زیبایی چشمگیری را ایجاد کند، اما امروزه با تولید انواع لوستر در سبک‌های مختلف شرایط استفاده از لوستر برای فضاهای مختلف ممکن شد.

برای تعیین تعداد لوستر و تعداد شاخه‌های هر لوستر دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

  • میزان نوردهی لوستر با توجه به هدف از خرید لوستر.
  • تناسب لوستر با محیطی که قرار است لوستر در آن قرار بگیرد.

مدل قرار گرفتن لامپ‌های لوستر در میزان نور آن ها تاثیر دارد:

بعضی از لوسترها دارای لامپ‌هایی رو به بالا و به طرف سقف هستند، در این مدل از لوسترها نور به سمت بالا تابیده می‌شود.

برخی از لوسترها هم دارای لامپ‌هایی به طرف پایین هستند و نور را به سمت اشیای زیر سقف و اثاثیه فضا می‌تاباند.

لوسترها سقفی هم برای فضاهایی با سقف کوتاه در نظر گرفته می‌شود و نور را بیشتر به سمت دیوارها معطوف می‌کند همین موضوع باعث می‌شود فضا بازتر به نظر بیاید.

برای دیدن انواع لوستر سقفی به سایت لوسترسازان قسمت لوستر سقفی مراجعه فرمایید.

حباب داشتن یا نداشتن لامپ‌های لوستر هم در پخش نور تاثیر دارد،

در نتیجه هنگامی که می‌خواهید یک لوستر شیک و زیبا انتخاب کنید حتما به فرم لامپ‌ها هم دقت کنید تا به اهداف نورپردازی خود برسید، تنظیم نور لوستر نیز موضوع بسیار مهمی است.

لوستر اندازه‌های گوناگونی دارد:

لوسترها در اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود، برای پذیرایی، نشیمن و فضاهای بزرگ بهتر است از لوسترهایی با حجم بزرگ و برای فضاهای کوچک از لوستر کوچک و سبک‌تر استفاده کنید،

لوستر پذیرایی بزرگ خودش را در سالن پذیرایی بزرگ بیشتر نشان می‌دهد و جلوه‌ای چشمگیر به چیدمان منزلتان می‌دهد،

اگر لوستر کوچک‌تر از اندازه‌ی مناسب خود انتخاب کنید در فضای شما گم می‌شود و به چشم نمی‌آید همچنین نور کم آن باعث گرفتگی و بی‎‌روح شدن فضا می‌شود.

اگر سقف پذیرایی شما بلند است از لوسترهای آویزدار استفاده کنید و برعکس اگر فضای شما سقف کوتاهی دارد از انواع لوسترهای سقفی یا کوتاه استفاده کنید.

علاوه‌بر این با توجه به محلی که می‌خواهید لوستر را نصب کنید به خرید آن اقدام کنید برای مثال اگر قرار است لوستر را بالای میز ناهار خوری نصب کنید باید به ابعاد و اندازه‌ی میز توجه کنید،

لوستر و میز نباید حالتی غالب بر یکدیگر داشته باشد و باید نسبت بهم متناسب به نظر برسد در این حالت قطر لوستر باید حداقل 30 سانتی‌متر از عرض میز کمتر باشد و حداقل 120 سانتی‌متر از دیوارهای سالن فاصله داشته باشد،

علاوه‌بر آن نقطه‌ی وسط لوستر باید با نقطه وسط میز در یک محور قرار بگیرد.

برای اتاق‌های کوچک‌تر از 3*3 متر، عرض لوستر باید بین 40 تا 50 سانتی متر باشد.

برای اتاق‌های حدود 4*4 متر، عرض لوستر باید حدود 60 تا 70 سانتی‌متر باشد.

برای اتاق‌های حدود 5*5 متر، عرض لوستر باید بین 65 تا 85 سانتی‌متر باشد.

برای انتخاب لوستر به سبک چیدمان منزلتان دقت کنید:

این که مدل لوستر شما سنتی یا مدرن، سلطنتی، لوکس، اسپرت، فانتزی یا مینیمال باشد به سبک دکوراسیون شما بستگی دارد،

رنگ لوستر هم باید با تم رنگی دکوراسیون شما هماهنگ شود مزیت خرید از لوسترسازان این است که می‌توانید مدل انتخابی خود را در هررنگ سفارش دهید.

برخی از سقف‌‌ها دارای گچ‌بری و کنده‌کاری هستند و یا از تزییناتی برخوردار هستند لوسترهایی که برای چنین سقف‌هایی استفاده می‌شود بهتر است ساده باشد و عموما لوسترهای شلوغ برای سقف‌های کار شده مناسب نیست،

بهتر است برای این موارد از لوسترهای ساده و بدون آویز و لاله استفاده شود.

در پایان اگر به فکر اضافه کردن یا تعویض لوستر برای زینت بخشیدن به خانه هستید لوسترها انتخاب کلاسیکی هستند که تاثیر چشمگیری در زیبایی و جلوه بخشیدن به دکوراسیون داخلی شما دارد بنابراین انتخاب بهترین آن تاثیر بسزایی در زیبایی خانه‌ی شما دارد.