نکات مهم در نورپردازی

نکات مهم در نورپردازی

امروزه نورپردازی به اندازه‌ی طراحی دکوراسیون اهمیت دارد، میزان و نوع نورپردازی در محیط بسته به کاربری محیط متفاوت است.

داشتن ایده‌های جدید برای نورپردازی خانه می‌تواند اتاق پذیرایی شما را متفاوت و دلنشین کند، باید توجه کنید که اتاق پذیرایی ویترین منزل شماست

نورپردازی منزل 

اگر خانه‌ای سنتی یا مدرن دارید برای نورپردازی حتما ازلوستر استفاده کنید، لوستر علاوه‌بر کاربری روشنایی یک وسیله تزیینی هم محسوب می‌شود بنابراین جلوه‌ی ویژه و زیبایی را به فضای شما می‌بخشد.

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن مخصوص استراحت و ریلکس کردن و دور هم بودن خانواده است پس نورپردازی آن باید به صورتی باشد که این محرمیت و راحتی را حفظ کند، استفاده از چراغ‌های رومیزی با ایجاد نور ملایم فضا را صمیمی‌تر می‌کند، پس برای نشیمن و اتاق خواب گزینه‌ی مناسبی هستند.

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه رکن اصلی و مهم هر خانه است، از آن جایی که آشپزخانه فضایی چند عملکردی برای پخت و پز و آماده‌سازی غذا همچنین آماده کردن مقدمات پذیرایی از مهمان و در اکثر خانه‌ها فضایی برای سرو صبحانه یا دیگر وعده‌های غذایی می‌باشد بهتر است از نور کافی برخوردار باشد، فلذا استفاده از لوستر آشپزخانه‌ای و دیوارکوب در آشپزخانه گزینه‌ی بسیار مناسبی است، همچنین ایجاد کناف با توجه به فضای شما برای نورپردازی بیشتر و بهتر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

نورپردازی فضای غذاخوری

از لوستر مستطیلی یا لوستر سقفی برای بالای میزناهارخوری استفاده کنید تا سایه‌ی شما روی بشقاب نیفتد،

از زیبایی شمع‌ها و شمعدان‌ها هنگامی که نور لطیف شمع میز را روشن می‌کند غافل نشوید.

ایده‌های جدید برای نورپردازی

توجه کنید که نوع رنگ ها، سطح و بافت هایی است که در دکوراسیون فضا وجود دارند، به شما در تعیین میزان نور مورد نیاز محیط یاری می دهد.

فراموش نکنید که رنگ سفید، 80 درصد نور را منعکس می کند، در حالی که رنگ مشکی تنها 4 درصد نور را به فضا منعکس و مابقی را جذب می کند و به همین خاطر اگر فضای مورد نظر شما دارای رنگ های روشن و سطوح صاف  می‌باشد،

باعث می‌شود تا درصد بالایی از نور را منعکس کنند و اگر از رنگ های تیره و بافت های خشن در دکوراسیون استفاده شده باشد، آنگاه بخش زیادی از نور را جذب خود می‌کنند.

توجه به اندازه اتاق و ارتفاع سقف، از نکات مهم و تاثیر گذار در نورپردازی محیط است. برای مثال در صورت داشتن سقف بلند در منزل خود، برای اینکه سایه ها را به طور کامل بر طرف کنید، به نورپردازی قوی تر و روشن تری نیاز دارید. اما برای اتاق با سقف کوتاه، بهتر است که از شدت روشنایی و قدرت نور بکاهید تا بر میزان کوتاهی سقف و دیوارها تاکید نشود.